.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شوك دولتي به نمايندگان مجلس هشتم در دقيقه 90

مشرق- آخرین جلسه علنی مجلس هشتم روز چهارشنبه با بیش از 200 نماینده برگزار شد و بكار خود پس از چهار سال فعاليت پايان داد،‌ در اين جلسه روساي كميسيون هاي مختلف مجلس گزارشي از اقدامات خود طي اين مدت دادند. مجلس نهم در حالي روز هفتم خردادماه آغاز مي شود كه نزديك به دويست تن از نمايندگان مجلس هشتم، در آخرين جلسه از پارلمان خداحافظي كردند و منتخبين جديد جايگزين آنها خواهند شد.

تقویت بعد نظارتی مجلس

علي لاريجاني روز سه شنبه در آخرين نشست خبري رئيس پارلمان با خبرنگاران در توضیح نقاط قوت مجلس هشتم، با بيان اين‌كه مجلس هشتم از ابتداي كار خود استراتژي را براي خود تعريف كرده بود، گفت: اين موضوع نشان مي‌دهد اگر هر نهادي براي خود استراتژي داشته باشد، برآيند كار خوب خواهد بود.

لاريجاني با بيان اين‌كه 679 طرح و لايحه به مجلس هشتم داده شد و از اين تعداد 35 طرح متعلق به مجلس بود، اظهار كرد: در همين زمينه 10 تا 15 طرح در دستور كار مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار داشت.

رييس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: در مجلس هشتم سياست اين بود كه بيشتر به مهم‌ترين مسائلي كه مردم با آن درگير هستند توجه شود و ثقل 325 طرح مجلس مربوط به مسائل اقتصادي بوده است و فكر مي‌كنم كه هم‌چنان نيز ادامه يابد.

او از اصلاح آیین نامه ، تقویت بعد نظارتی مجلس، تنقیح قوانین به عنوان نقاط قوت مجلس هشتم یاد کرد و گفت که هشتم هم‌چنين نسبت به مسائل بين‌المللي حساس بوده و همواره آنها را رصد مي‌كرد، درباره  حوادث داخلی هم مجلس سعی می کرد این حوادث را با نگاه طبیبانه حل کند.

شوكي دولتي به مجلس

خبر اقدام احمدی نژاد رئیس جمهور در فرستادن قانون بودجه 91 به هیات حل اختلاف قوا به جای ابلاغ به دستگاههای اجرایی علاوه بر اینکه هیاهویی در بین خبرنگاران ایجاد کرد گویا هیئت رئیسه مجلس را هم در مراسم شاد اختتامیه دوره هشتم شوکه کرد. مشورت باهنر و ابوترابی با لاریجانی همزمان با انتشار این خبر حاکی از این بود که این خبر به هئیت رئیسه مجلس هم رسیده است.

اما ابوترابی فرد وقتی در جمع خبرنگاران قرار گرفت از چنین ماجرایی ابراز بی اطلاعی کرد. این موضوع از مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 91 هم پرسیده شد و او نیز همین پاسخ را داد.این اقدام رئیس جمهور در حالی انجام شد که باهنرمعاونت نظارت مجلس در جلسه امروز گزارشی از تاخیر 1924 روزه دولت در ابلاغ 272 قانون ارائه کرد. مهلت رئیس جمهور برای ابلاغ قانون بودجه 91 فردا به پایان می رسد. اما رییس جمهور همزمان با آخرين روز مجلس هشتم در ابلاغیه بودجه 91 خطاب به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبری خود، قانون بودجه سال 91 کل کشور را به دلیل آنچه تغییرات گسترده صورت گرفته توسط مجلس اعلام کرد، قانونی استحاله شده و "طرح نمایندگان" خواند.

مرور عملكرد نمايندگان مجلس هشتم

شايد مرور عملكرد نمايندگان مجلس هشتم در بررسي برخي از طرح هاي مهم اين مجلس خالي از لطف نباشد، مجلسي كه فراز و نشيب هاي زيادي را در طي عمر چهار ساله خود پشت سر گذاشت.

15 تحقيق و تفحص نيمه كاره

علي لاريجاني رئيس مجلس در حالي در نشست خبري خود بر بحث تقويت بعد نظارتي مجلس  تاكيد كرد كه هيچ اشاره اي به نيمه تمام ماندن 15 طرح تحقيق و تفحص در مجلس هشتم نداشت زيرا يكي از ابزارهايي كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي نظارت بر دستگاهها در اختيار دارند تحقيقو تفحص است كه از اين جهت نمايندگان اين مجلس عملكرد ضعيفي از خود بجا گذاشته اند و با وجود اينكه طبق آئين نامه مجلس زمان بررسي طرح تحقيق و تفحص شش ماه است و يك دوره نيز امكان تمديد وجود دارد برخي از اين 15 طرح نميه كاره تحقيق و تفحص عمري بيش دو سال دارند.

كارت زردهاي مجلس هشتم به دولت

طبق آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی، استفاده از ظرفیتهاي ماده 233 يكي از مواردي است كه دست نمايندگان را براي برخورد قانوني با قوه مجريه باز گذاشته است. بر اساس این ماده «هرگاه حداقل 10‌نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیونها، عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجراء قانون یا اجراء ناقص قانون توسط رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسؤولین دستگاههای زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد.

کمیسیون حداکثر ظرف مدت ده‌روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت‌رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد». در مجلس هشتم مسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت، حمیدرضا بهبهانی وزیر سابق راه و ترابری، صادق محصولی وزیر سابق رفاه و تامین اجتماعی، مهدی غضنفری در کسوت وزیر بازرگانی، منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه، محمد علی حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید نامجو وزیر نیرو و سیدشمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی همه وزرايي هستند كه در دولت از مجلس كارت زرد رديافت كرده اند.

غيبت نمايندگان در مجلس هشتم

غيبت نمايندگان مجلس در جلسات علني مسئله اي است که هرازچندگاهي در طي چهار سال گذشته سوژه رسانه ها شده و نقدها و تحليل هاي فراواني در رابطه با آن را به همراه داشته است تا جايي كه در ديدار اعضاي فراكسیون روحانیون مجلس با رهبر معظم انقلاب نيز ایشان نسبت به غیبت نمایندگان و صندلی خالی آنان در مجلس انتقاد كردند و گفتند مجلس باید با دقت مسائل را بررسی كند.

اما در طول چهار سال گذشته همواره اين مشي ادامه يافت و با بي اعتنايي به مسئوليتي كه در قبال وكلاي خود دارند برخي از نمايندگان كم كاري كردند، به شكلي كه در آخرين جلسه علني مجلس نيز شاهد 84 كرسي خالي مجلس بوديم.

عملكرد ضعيف در تصويب طرح نظارت

طرح نظارت مجلس بر نمايندگان كه در مجلس هفتم ناكام مانده یک روز پس از دیدار خردادماه سال 89 نمایندگان مجلس با رهبرمعظم انقلاب دوباره کلید خورد.

نمايندگان مجلس در فرصت يكساله نتوانستند پاسخگوي مطالبات رهبري باشند از اين رو حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار امسال خود با نمايندگان با تاكيد مجدد ‌بر لزوم تصويب طرح نظارت، خودنظارتي را از مصاديق تقواي جمعي برشمردند و افزودند: البته در گوشه و كنار كساني گفتند كه اين طرح با آزادي نمايندگان مخالف است اما واقعيت اين نيست و فلسفه اين طرح نظارت بر كژرفتاري احتمالي برخي نمايندگان است تا اين نهاد قانوني و اساسي كه امام بر جايگاه رفيع آن تأكيد داشتند به علت رفتار برخي نمايندگان، بدنام نشود. ايشان از واژه "كاركي" براي عملكرد مجلس درباره طرح نظارت استفاده كردند كه به گفته رئيس كميسيون ويژه طرح نظارت به معني عملكرد ضعيف مجلس درباره اين طرح است.

طرح سوال از رئيس جمهور

محمود احمدي نژاد كه در مجلس هفتم توانسته بود از زير بار پاسخ به سوال نمايندگان در صحن علني مجلس شانه خالي كند اما اين بار پس از دوازده بار مطرح شدن سوال از رئيس جمهور، وي ناگزير است در آخرين روزهاي زمستان 90 در صحن علني مجلس پاسخگوي نمايندگان باشد. اين طرح سوال براي اولين بار در تاريخ انقلاب اسلامي بود كه رئيس جمهور در صحن علني مجلس شوراي اسلامي به سوالات نمايندگان پاسخ داد، البته اين طرح بعد از 11 تلاش نافرجام در دوازدهمين بار به ثمر نشست.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.069 seconds.